Skip navigation

Dette er en representant for en av de i alt 54 marihøneslektene vi har i Norge, nemlig en sekstenprikket marihøne (Halyzia sedecimguttata). Den er ganske liten, bare 5-7mm, og liker seg nok best der det er løvfellende trær.

Fordi det er så mange ulike av disse marihønene, støtter jeg meg ofte til et par nettsider for å artsbestemme dem. De vanligste i Norge finner dere i denne artikkelen hos Bioforsk. Dessuten kan denne tyske siden være nyttig.

Ønsker dere lykke til i «jakten» og ellers en riktig fruktbar macro-sesong.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

8 Comments

  1. Morsomt nærstudie av en kjent venn:-) Fortsett å blogge:-)

    • Takk skal du ha, og visst kommer jeg til å fortsette med bloggingen.

      Synes generelt det er veldig morsomt å fotografere insekter, men kan beklageligvis så lite om dem at jeg ofte ikke vet hva jeg tar bilder av. Derfor har jeg nå registrert meg på «spør en biolog» slik at jeg kanskje kan få litt sårt tiltrengt hjelp der.😉

  2. Den var jo riktig søt.. Har bare sett den røde jeg og derfor var det gøy og få vite at det finnes en gul en..

    Ønsker deg en flott uke!

    • Ja, den er riktig så søt denne marihøna. Hvis du besøker linkene vil du finne flere som også er skikkelig søte.. og i ulike farger. Mange av dem ser imidlertid ganske skumle ut i «ansiktet».

      Håper du får en alle tiders uke du også Lavina.. med både sol og varme!

  3. Og jeg da.. satt i bilen som min samboer kjørte.. og jeg oppdaget en slik lignende marihøne på bildøra.. hvoretter jeg instendig ba min kjære om å stoppe bilen, for så å fjerne den fra døren.. Har jeg sånn passe insektskrekk da, eller..??😉 Vi trodde det var en slik marihøne som spiste de vanlige mer røfargede marihønene.. ?

    • Uff da.. redd for en stakkars liten marihøne! Da har du det hardt Viola!! *ler*

      Ta det helt med ro. Denne er fullstendig harmløs og spiser sannsynligvis bare små bladlus.😉

  4. Hvis det er monster-marihøne burde den helst vært knertet, tror jeg:-)

    • Nei da, dette er ingen monster-marihøne.. eller Harlekinmarihøne som den heter. Den finner du for resten også bilder av hos Bioforsk. Greit å kjenne den igjen slik at du ikke knerter alle de andre som bidrar til å holde bladlusbestanden nede.😉


Legg igjen en kommentar

