Skip navigation

I nærheten av ferskvann er det mange vannymfer å se nå om dagen. De kommer i mange ulike farger, men selv synes jeg disse blå er blant de peneste. Denne jeg viser dere her er en stor blåvannymfe hann (Enallagma cyathigerum) med sterk og flott blå farge. Hunnene er gjerne noe blekere i fargen og varierer fra blå til mer brunlig.

Det som for øvrig karakteriserer akkurat disse vannymfene er den sorte stripen på hver side av forkroppen og at de har to blå ledd på bakkroppen.

De er slett ikke farlige disse «øyenstikkerne», og vannymfene er heller ikke noen særlig utholdene flygere. Derfor ser man dem ofte hvilende slik som på det første bildet, eller som her.. sittende på et blad.

Det kan av og til være lett å forveksle denne blå med azurvannymfen. Et greit kjennetegn på at vi her har å gjøre med en blå er imidlertid det lille svarte feltet ytterst på «stjerten». Så vet vi det.

Mens jeg lagde dette innlegget ble jeg oppmerksom på «knappen» vannymfen har midt i pannen og forhørte meg på «Spør en biolog». Det er et punktøye, en ocellus, som den også har to til av på hver side. Disse kan så vidt skimtes på dette nederste bildet. Biologen fortalte videre at «Punktøyene benyttes til å registrere lys/mørke på et vis, ikke til å se i bilder med (mener jeg å huske)». Så vet vi det også.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

10 Comments

  1. Fantastiske bilder. Du tar med med inn i en verden jeg kjenner alt for lite til. Utrolig flott!

    • De er ganske flotte, ikke sant.. og tusen takk!

      Jeg har uendelig mye å lære om insektenes verden jeg også Geir. Derfor har jeg nå registrert meg på «Spør en biolog», og allerede i løpet av denne første uken har jeg lært en hel masse jeg får stor nytte av og bygge videre på.

      Dette er virkelig en forunderlig og kjempespennende verden.

  2. Kjmpeflott bilde :o)
    Sterke farger og et mektig blikk. Innsekter er egentlig flotte skapninger og de er spennende å studere litt nærmere innpå :o)

    monica

    • Jeg oppdager nesten hver gang noe nytt på insektene jeg fotograferer. Denne gangen la jeg merke til den lille klumpen vannymfen har midt i pannen. Hmm.. lurer på hva det kan være? Enda en ting jeg kan spørre biologene om. 😉
      Veldig glad du liker bildene!!

  3. Jeg dåner, så vakkert!! Den nydelige blåfargen!! UTROLIGE skarpladde bilder dette, du er bare helt proff!! (hørt det før?hehe..) Jeg ønsker meg et macrokamera. Jeg kan få ting ganske nært ved å zoome inn (vidvinkel tror jeg), men ikke linse hvor jeg kan stå veldig nært. DET ønsker jeg meg! 🙂 Det ser så spennende ut. Utrolig også at du kan finne ut av kjønnene på de forskjellige insektene! God søndag til deg! 🙂

    • *Smiler glad til deg Viola*
      Dette er skikkelig spennende, og man blir ganske «hekta» nå i sommersesongen.
      Fortell f eks FotoVideo hva du har av utstyr. Kanskje mellomringer kan gjøre susen for deg?

      Jeg prøver å lære om insektene etter hvert som jeg fotograferer dem, og spør folk som kanskje vet. Dessuten plukker jeg nå opp en god del på «Spør en biolog». I dag lærte jeg for eksempel å se forskjell på kjønnene hos sommerfugler. Artig!!

      Håper på en vindstille dag i morgen. Nå «klekkes» nemlig bloddråpesvermerne på stedet jeg vet om, og de har jeg så lyst på gode bilder av. Alt blir så vanskelig når det blåser!

      Kos deg resten av helgen du også. 🙂

  4. Ai, ai han smiler ser du det? Lekker blåfarge og en kjekk maskulin kar! Du er så imponerende proff både i bilder og i ord! Man lærer mye inne hos deg.. Finnes disse øyenstikkere her nord hos meg tror du? Ha en fin søndag!
    Klem

    • Visst må han smile til meg som er så snill.. ikke sant!?! *ler*

      Denne tassen skal finnes nesten over hele landet, men ikke i høyfjellet eller lengst øst og nord i Finnmark. Så får jeg bare håpe du bor innenfor utbredelsesområdet.

      For øvrig var dette veldig, veldig hyggelig sagt av deg Lavina. Tusen takk skal du ha! 🙂

  5. Utrolig bra macro bilder av den flotte vannnymfa. Det første bilde er bare helt nydelig, komp og skarphet og lys sitter som et skudd. Håper å treffe på en av disse selv i sommer 🙂

    Trond

    • Hei på deg Trond! 🙂

      Det blir lite fuglefotografering på meg nå om dagen. Jeg får heller ta det igjen når insektsesongen stilner av igjen. Må jo benytte anledningen mens den er her. Med fuglelivet du har ute hos foreldrene dine, tror jeg imidlertid jeg hadde prioritert helt annerledes! 😉

      Jeg er sikker på at du finner mange vannymfer rundt vannene i Stavanger, så sett på macroen og se etter dem en dag det ikke blåser så mye. Det er for øvrig ikke hver dag man er heldig å få dem slik at de står i akkurat den vinkelen som den på det øverste bildet. Ofte er det fort gjort at bakkroppen blir liggende ørlite utenfor fokusområdet. Denne var med andre ord veldig samarbeidsvillig.

      Lykke til Trond. 😀


Legg igjen en kommentar

