Skip navigation

Der og da trodde jeg faktisk det var en grønn bladlus jeg fotograferte, og det var først etter at jeg lastet opp bildene at jeg ble oppmerksom på den bitte lille tegen oppe til høyre i bildet. Da så jeg selvsagt også at den største slett ikke var noen bladlus den heller.. men hva var den mon tro?

Dermed var det bare å stille et nytt spørsmål til biologene. Det viste seg at også «bladlusa» er en tege. De er begge to i et av de mange nymfestadiene disse tegene gjennomgår.

Vi har mer enn 450 arter av dem her i Norge, og dette er bare et fåtall av de som finnes ellers i verden. Hvilke arter disse to tilhører kan jeg ikke si noe nærmere om – foreløpig i hvert fall. Noen av tegene lever i og på vann, slik som henholdsvis buk- og ryggsvømmere og vannløperne. De fleste lever imidlertid på planter og trær hvor de suger plantesaft.

Noen av tegene er faktisk rovdyr og suger kroppsvæsken ut av mindre insekter som de fanger. Veggedyret suger blod fra pattedyr.. også mennesker. Heldigvis er vi ikke så plaget med akkurat dem i husene våre lenger.

Tegene har ufullstendig forvandling. Det betyr at overgangen fra nyklekt larve til det voksne kjønnsmodne insektet skjer gradvis gjennom flere nymfestadier.

Som voksne kan kroppen ha mange ulike former fra bred og kort til lang og tynn. Enkelte arter er farget i klare framtredende farger, mens andre er nøytralt farget og skiller seg ikke ut fra omgivelsene. Rovtegene har naturlig nok farger og mønster som gir dem god kamuflasje.

—-

Etter hvert plasserte den største av disse to seg på undersiden av blomsten, hvor den begynte å stelle seg.

Da fikk jeg også sett munnen. Den er sugende, er snabelformet og består av fem ledd. Når den ikke er i bruk ligger den vanligvis bakover under kroppen. Hos enkelte grupper teger finnes det en fordypning under brystet til snabelen.

—-

Det ble kanskje mange bilder av denne lille grønne tegenymfen, men jeg synes faktisk den er så søt at jeg ikke kunne styre meg. Jeg trøster meg med at antall bilder, om ikke annet, i hvert fall bidrar til at jeg fikk fortalt litt om disse tegene også da.😉

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

4 Comments

  1. God formiddag.. Nydelig liten tass du har fått på linsa her. Forstår godt at du synes han var søt!
    Så en øyenstikker i fritt svev i skogen i går kveld, men den var mørk på fargen av det lille jeg så.
    Ha en fin dag og uke!

    • Hei på deg Lavina!
      Ja, er han ikke sjarmerende med de små hårfjonene han har rundt på kroppen.😉

      Så flott at du har øyenstikkerne hos deg også. Det er så mange ulike av dem. Synes i grunnen de store er artigere å fotografere enn vannymfene, men de er jo fine de også da. Har sett noen som også har flott farge på vingene. Får prøve å få bilder av dem også etter hvert.

      Kos deg videre i uken Lavina. Må nok lufte macroen igjen i dag. Det er alltid like spennende å se hva jeg finner.🙂

  2. Noe så sinnsykt flott å sjø🙂


Legg igjen en kommentar

