Skip navigation

De blå vannymfene jeg viste dere for litt siden, fotograferte jeg på en liten eng i Maridalen. Her er noen flere av insektene jeg fant på samme stedet.

På det første bildet ser dere en nettvinge, men akkurat hvilken det er av de ca 60 artene vi har i Norge er jeg ikke sikker på. Jeg vet i hvert fall at de fleste nettvingene er relativt dårlige flygere, at de fleste av dem er rovdyr og at det  særlig er bladlus de jakter på.

I grunnen synes jeg mange av nettvingene er veldig pene, men de kan selvsagt ikke konkurrere med fargeprakten som mange av sommerfuglene kan oppvise. En brunflekket perlemorvinge var blant de jeg møtte på enga den dagen.

Engsmygere var det ganske mange av, men bare denne ville la seg avbilde.

Da var det enklere å få bilde av denne neste som er en hvitbåndet humleblomsterflue. Den var langt mer opptatt av godsakene blomsten hadde å by på enn å bry seg om meg og kameraet mitt.

Det er bestandig morsomt å fotografere de fargerike skorpionfluene. Men ta det helt med ro, for de er helt ufarlige. De livnærer seg nemlig av døde insekter, pollen og nektar. Navnet har de fått etter den skorpionlignende fasongen på hannens paringstang.

Denne neste tror jeg er en rødbeinet rovflue hunn. Den er i hvert fall til forveksling lik den som er avbildet i insektboken min.

Blomsterbukkene var ikke særlig blyge av seg her heller, og overlot ingen ting til fantasien.

Markkakerlakken håpet kanskje å finne en egnet partner den også.

Etter hvert dekket mørke og tunge skyer for sola, og akkurat da de første regndråpene begynte å falle, bestemte døgnfluene seg for å sverme.

————

Phalloides kan i sin kommentar fortelle at dette sannsynligvis er en av de store døgnfluene, nemlig Ephemera danica. Han gjorde meg også oppmerksom på en feil som jeg nå har rettet opp. Kan jo ikke komme med vranglære her inne!!

Dette er noen snodige skapninger. Larvene lever ca to år i vannet, for det meste av tiden nedgravd på bunnen. Når en døgnflue klekkes, kommer den først fram på vannflaten i et ikke kjønnsmodent mellomstadium (en subimago). Denne flyr så inn i vegetasjonen og forvandles etter kort tid til en kjønnsmoden døgnflue med skarpere farger og lengere bein. Hannen lever kanskje bare i noen timer, til den har paret seg. Tarmkanalen er dessuten fylt med luft og de spiser ingen ting etter klekking.

Hvilken forunderlig verden vi har rundt oss på alle kanter!

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

10 Comments

  1. Nå er det jommen lenge siden jeg har besøkt deg her inne, Inger Johanne. Og da er det nesten som å oppdage deg på nytt. Ny kunnskap om en fascinerende og merksnodig verden og, som vanlig, bilder til å gape imponert av. Din evne til å fange naturen er helt spesiell, måten du komponerer bildene, bakgrunnen, skarpheten – og den tålmodigheten du har. Glad jeg har somla meg tilbake hit, jeg 🙂

    • Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves Ståle.. og det er alltid like hyggelig å få besøk av deg!
      Jeg bruker «overskuddet» mitt på å komme meg ut i naturen, fotografering og redigering. Dermed blir det ikke lenger særlig mye igjen av overskuddet til bloggbesøk for mitt vedkommende. Sånn er det bare, men jeg overlykkelig for at jeg i hvert fall kommer meg ut. 🙂
      Skal snart ut igjen, for jeg har funnet en stor eng med massevis av insekter. Det er så spennende der, og timene bare flyr avgårde. Kom hjem i går med massevis på brikken som jeg ikke aner hva er for noe. Dere får sikkert se dem her etter hvert.

      Håper dere har en alle tiders sommer Ståle, og jeg kommer innom dere etter hvert. 🙂

      God klem!!!!!

  2. Det ser ut til å være en av de store døgnflune våre, Ephemera danica (trolig oppdaget nær bekk/elv. Forøvrig har både hanner og hunner bakvinger (den lille), men ikke alle slekter/arter har bakvinger.

    Flotte bilder 🙂

    Magne.

    • Au da, har jeg skrevet noe feil om døgnfluene!! Jeg kan i utgangspunktet svært lite om insekter. Derfor googler jeg info. Må tydeligvis ha vært innom en side som ikke helt er til å stole på. 😉
      Tusen takk for at du gjorde meg oppmerksom på det slik at jeg får rettet opp. Alle tiders med artsbestemmelsen også!

      Disse befant seg absolutt i nærheten av vann.. både en liten bekk og det store Maridalsvannet. Vi tok en tur tilbake dagen etter, men da var det ingen å se av dem.

      Ellers storkoser jeg meg ute i finværet blant insektene nå om dagen og kommer som oftest hjem med brikken full. Sannsynligvis vil det etter hvert bli mange spørsmål fra meg på «Spør en biolog». Håper imidlertid jeg med tiden blir litt mer selvhjulpen.

      Ellers må jeg igjen gratulere deg med det flotte gaupeedderkoppfunnet!!

      Igjen.. tusen takk for hjelpen Magne, og ha en fortsatt finfin sommer. 😀

  3. Takk det samme 🙂
    Forøvrig skiller jeg hanner fra hunner ved å se på fremste beinpar. Hannens er kraftigere og lengre. Døgnfluen på bildet er trolig en hann.

    Magne.

    • For meg blir det nok vanskelig å skille dem fra hverandre ut ifra beina. I så fall må jeg nok ha en av hvert kjønn slik at jeg kan sammenligne. Uansett er dette nyttig lærdom som jeg skal ta med meg.. og overbringe min fotovenn fra den dagen. 🙂

  4. Det er flott du finner mange innsekter for her i gården hittil i sommer har jeg bare merket meg veps, humle og mygg også de biene vi hadde boende en stund i vunduskarmen.

    • Jo da, jeg finner insekter både her og der, men kanskje ikke riktig så mange som sist sommer. Våren var jo litt spesiell i år, så kanskje det har gått litt ut over insektene også. Vi får håpe på et større antall og mangfold neste sommer.

    • Kevin McKiernan
    • Posted 9 januar 2011 at 11:39 am
    • Permalink
    • Svar

    Inspirerende bilder, svært levendes!


Legg igjen en kommentar

