Skip navigation

De er kanskje små, men like fullt kan de være ganske så fargerike og flotte.

Det er bladsikadene, eller dvergsikadene, jeg snakker om. Her i Norge har vi ca 220 arter av dem. På verdensbasis kan vi snakke om rundt 16 000 arter. Hos oss er dvergsikadene ganske små, bare mellom 3 og 10 mm lange. De fleste av dem har grønn til lys grønngul eller blek brun farge. Noen arter har imidlertid skarpere farger, blant annet Cicadella viridis, som jeg tror denne første tilhører. Ser man dem under lupe eller i stort slik som her, kan de nesten minne om små smykker. Fargene kan variere noe, så sannsynligvis tilhører også sikaden på bildet under samme arten.

Som navnet tilsier, lever disse bladsikadene/dvergsikadene av plantesaft som de suger ut av bladnervene eller stengelen på planter.

I likhet med noen andre plantsugere, utsondrer nymfene hos enkelte arter dvergsikader honningdugg. Dette er godsaker for maur. Maur og sikader lever gjerne derfor i symbiose, et avhengighetsforhold til hverandre. Mens dvergsikaden får beskyttelse, får mauren honningdugg.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

6 Comments

  1. Bildene dine er stilige, du kan dette.
    Du bruker iso 1000, men hvordan får du da bildene såpass klare. Mine får en del støy når jeg gjør det. Har kanskje noe med kamera. Har canon450d med canon 60 mm linse.

    • Tusen takk for hyggelig tilbakemelding Monica!
      Jeg tror nok det kommer an på kameraet man bruker. Ikke alle holder hva de lover når det kommer til høye ISO-verdier. I så måte er jeg heldig som både har et NIKON D3 og D300 hus. D3’en er suveren når jeg bruker høy ISO. Foreløpig har jeg ikke brukt mer enn 1600 med D300-huset, og det har gått ganske greit. Måtte imidlertid da redusere ørlite støy i den grønne bakgrunnsfargen.

      Canon har jeg beklageligvis ingen erfaring med, så jeg våger ikke uttale meg om ditt kamera.

  2. Ja, smykke var rette ordet. Nydelige små smykker. Har faktisk sett smykker utformet som disse vakkert fargede insektene i arabiske land. Har sett større utgaver av sikader i sydligere land, men egentlig aldri lagt merke til dem her til lans. Kanskje fordi de er så små? Og mens jeg skriver dette blir jeg i tvil om det er sikader eller sirisser – eller kanskje begge – jeg har sovnet til lyden av i min barndom i Kenya. Drømmestoff i min verden🙂

    • Det var antagelig til lyden av sirisser du sovnet mens du bodde i Kenya. Skjønt, for alt jeg vet lager kanskje de større sikadene som finnes ellers i verden også fin lyd?

      De siste dagene har jeg spesielt sett etter mindre insekter. Det er så lett å overse dem i mylderet av de større.. som jo også er enklere å fotografere. Men du verden så artig det er å se disse småtassene i stort!

      Kunne godt tenkt meg et lite og fargerikt viridis-smykke jeg.🙂

  3. gosjgosj så lekkert!
    Jeg har akkurat fisket frem litt manualer og opplæringssites for å lære meg å bruke kamera uten fullautomat, må si at en stor bit av motivasjonen er å få til bedre makrobilder.

    • Så flott Anne!!
      Jeg er sikker på at du kommer til å få mye glede av at du våger å ta steget over den «auto-terskelen».

      Selv er jeg nesten fullstendig hekta på makro om sommeren. Det er jo så spennende med alle disse småkrypene, men også litt frustrerende når man sliter med å finne ut hva de er. Har allerede hatt mye glede av Spør en biolog. Flere fra fugleforumet er for resten å finne der inne også. For alt jeg vet er du kanskje allerede aktiv innenfor botanikkdelen? Skal se etter deg!

      Lykke til Anne.. dette er skikkelig artig.. og vanedannende.😉


Legg igjen en kommentar

