Skip navigation

Med et vingespenn på 50-68 mm er Keiserkåpen (Argynnis paphia) den største av våre nesten 20 arter av perlemorvinger, og i mine øyne fortjener den absolutt  navnet sitt.

I Norge finnes den sør-øst i landet langs kysten vestover til Vest-Agder, men er ikke så vanlig. Ellers i verden finnes keiserkåpen over det meste av Europa og de nordlige delene av Asia, men mangler i det nordligste Europa og ved Middelhavskysten.

Akkurat denne keiserkåpen er en hann. Hos hannen har nemlig flekkene i midten av framvingen grodd sammen til lengdestriper. Her er det duftskjell som stimulerer hunnene. Duftskjell finner man også hos de fleste andre av dagsommerfuglene våre.

Larvene lever på forskjellige arter av fioler. Hunnen legger ikke egg på vertsplantene, men på trestammer i barksprekker, og de nyklekte larvene må selv finne veien fra treet til fiolene på bakken. De voksne sommerfuglene flyr i juli-august, mest i skogkanter og i kulturlandskap med en mosaikk av skog og åpne områder. Larven klekkes om høsten, men det eneste den spiser før den gjør seg klar til å overvintre, er eggeskallet. Så spinner den seg inn i et hylster der den overvintrer, og neste vår kryper den ut på leting etter fioler.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

4 Comments

  1. Dette var flotte bilder og info av en fin keiser

  2. Jeg tror jeg må ha en dag hvor jeg bare jakter på sommerfugler. Kjenner jeg blir inspirert av bildene dine her. Flotte bilder!

    Trond

    • Det er unektelig morsomt å fotografere de flotte og fargerike sommerfuglene. Hvorfor vet jeg ikke, men det er beklageligvis de litt kjedelige brune ringvingene som er mest samarbeidsvillige.
      Lykke til i jakten Trond. Gleder meg til å se resultatet etter hvert! 🙂


Legg igjen en kommentar

