Skip navigation

Denne tassen skal med tid og stunder bli en høstbørstespinner (Orgyia antiqua). Som voksen er den imidlertid langt fra så fargerik og flott. Hos oss er denne sommerfuglen ganske vanlig sør i landet.

Wikipedia kan fortelle at hannen er en slank, rødbrun spinner med fjærformede antenner, mens hunnen helt mangler vinger og har ganske korte antenner og bein. Den har derimot en svært stor, eggfylt bakkropp og er i det hele tatt nesten redusert til en eggsekk.

De vingede hannene flyr rundt på leting etter hunnen, som de finner ved å følge lukten av feromoner som hunnene sender ut. I motsetning til de fleste andre børstespinnere flyr de om dagen, gjerne i solskinn, i august – oktober.

Hunnen flytter seg aldri langt. Etter klekkingen sitter den på utsiden av kokongen den klekte fra, og sender ut feromoner. Når den har parret seg, legger den 200 – 350 egg på utsiden av kokongen før den dør.

Eggene overvintrer, og er meget motstandsdyktige mot kulde. Når larvene klekkes om våren må de gjerne krype et stykke før de finner noe å spise. Disse larvene kan leve på en lang rekke ulike løvtrær, busker og urter. De utvikler seg i løpet av sommeren, og er fullvoksne i juli – august. De spinner seg da inn i en kokong i en barksprekk, mellom sammenspundne blader eller på en kvist. Tross hunnens ekstremt begrensede bevegelighet ser denne arten ut til å ha god spredningsevne, og kan finnes selv på små holmer og skjær. Muligens kan unge larver blåse av gårde med vinden.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

5 Comments

  1. «Den har derimot en svært stor, eggfylt bakkropp og er i det hele tatt nesten redusert til en eggsekk.»

    Gudskjelov for at vi ikke er sommerfugler🙂

  2. Fin billedserie, altså!

    • Det er ikke hver dag jeg finner en så fin larve, så jeg måtte ta noen bilder av den da vet du. Glad du liker dem.

      Ellers slo den tanken meg også. Sender en stor takk til høyere makter for at jeg ikke er en høstbørstespinner hunn!! Det føles litt urettferdig at hunnene ikke skal få oppleve mer av verden enn som så.

  3. Flott serie her IJ. Du har en flott samling macrobilder av insekter/krypdyr her nå🙂
    Det er rart når jeg setter på macro mellomringen for å fotografere insekt, så er det ingen, men når jeg ikke har den med så kryr det av liv..hehe.

    • Etter hvert har jeg festet mange fine småkryp til brikken, og jeg håper det blir mange fler utover sensommeren og høsten.
      Ja, er det ikke typisk Trond! Har opplevd tilsvarende mange ganger. Ikke med mellomringer, men med valg av optikk. Tar nemlig som oftest bare med meg det som sitter på kameraet. Har jeg macroen på, kan du være sikker på at det dukker opp noe spennende jeg burde hatt telen for å fotografere.. og motsatt når jeg har macroen på. Vi får bare ta det med godt humør.

      Lurer for resten på om jeg skal anskaffe en forsatslinse til macroen slik at jeg kommer heftig nært. Problemet da kan imidlertid bli at jeg må bruke stativ. Vi får se hva det blir til.😉

      Kos deg videre i helgen Trond!!


Legg igjen en kommentar

