Skip navigation

I hvert fall er den det for meg denne fluen. Jeg har stilt spørsmål på «Spør en biolog», men ingen der har foreløpig kunnet fortelle meg hvilken art den tilhører. Det finnes imidlertid et flueforum hvor flue-eksperter nok hadde kunnet hjelpe meg et stykke på vei. Kanskje stiller jeg et spørsmål der også. Uansett hvilken art den tilhører, så var i hvert fall fluen uvanlig grei å ha med å gjøre.

På «Spør en biolog» fikk jeg om ikke annet svar på hvilken del av fluen som burde være i fokus for at den lettest kunne artsbestemmes. Svaret fikk jeg i form av en rekke linker til flueforumet. Anbefaler at dere ser på dem, for selv om de nesten tok motet fra meg, viser det  hvor utrolig vanskelig det kan være å artsbestemme disse småtassene. Jeg tror neppe jeg noen gang vil møte en så til de grader samarbeidsvillig flue at jeg får tatt de bildene som trengs. Ikke rart fluefolket fanger dem inn og «bedøver» dem før fotografering!!

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Her har dere linkene:

Navn og plassering av sideplater (Plassering av behåring på ulike sideplater er viktige):
http://www.diptera.info/forum/viewthread.php?thread_id=8803

Hodet, forfra (Mange viktige karakterer på hodet):
http://www.diptera.info/forum/viewthread.php?thread_id=9242

Hodet, fra siden
http://www.diptera.info/forum/viewthread.php?thread_id=8809

Behåring på brystet (ovenfra og fra siden – Igjen, antall og plassering av behåring er viktige karakterer.):
http://www.diptera.info/forum/viewthread.php?thread_id=8790

Vinger (Eksempler på vingekarakterer):
http://www.diptera.info/forum/viewthread.php?thread_id=8574

4 Comments

  1. Du verden for en artig sak det der var da, fotogen som bare det var den også🙂 Fortsatt fin helg og sommer.

    • Fluer er i grunnen ganske fotogene bare de har tid til å sitte stille et øyeblikk. I så måte var denne et unntak. Som oftest stikker de jo så fort man nærmer seg.

      Og du verden for en vitenskap det er å artsbestemme disse fluene. Heldigvis er noen enklere enn andre da.

      Ha en fortsatt finfin sommer du også Rune!🙂

  2. Det er morsomt når motivet «samarbeider» med fotografen!
    Flotte bilder dette. Jeg kan ikke hjelpe til med navnet, dessverre…

    • Alt blir litt enklere så lenge de holder seg i ro disse insektene, men det har generelt vært ganske utfordrende å drive med macro hittil i sommer. Synes nemlig det nesten uten unntak har blåst i overkant mye hver eneste dag.
      Jeg gir meg imidlertid ikke av den grunn. Det finnes jo så mye spennende der ute.. og om jeg ikke får artsbestemt alt jeg fotograferer får det heller stå sin prøve.

      Kos deg videre i sommeren Hans🙂


Legg igjen en kommentar

