Skip navigation

For ikke lenge siden viste jeg dere en snodig liten vepseflue. Disse jeg nå viser dere tilhører den samme lille familien av spesialiserte fluer og parasitterer også på broddveps. Jeg har ikke funnet noe norsk navn på dem. Det latinske navnet er i hvert fall Conops quadrofasciatus, og nettopp denne arten er den vanligste av vepsefluene vi har her i Norge.

Den ligner veldig en annen og langt mer sjelden art som heter Conops strigatus. Ser man dem forfra er det imidlertid ganske greit å skille dem fra hverandre. Mens C. quadrofasciatus hovedsakelig har mørk panne med en gul flekk, har C. strigatus mye gult i pannen med en mørk flekk.

Det kommer nok til å bli vepsefluer på enga til neste år også. Disse gjorde i hvert fall på sin side sitt ytterste. Så gjenstår det bare for hunnen å legge eggene på et passende vertsdyr. Det er heldigvis veldig mange humler og veps der ute, så jeg antar hun har gode sjanser til å lykkes. Strukturen dere ser på bakkroppen hennes er for resten tilpasninger for nettopp å holde humlen/vepsen i en bestemt posisjon under eggleggingen.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

4 Comments

  1. Flotte bilder av vepsefluen. Har ikke fått øye på denne. Ligner på en krysning av blomsterflue og veps🙂 Jeg har også blitt hekta på macro for tiden, det er gøy å utforske «undergrunnen»🙂

    Trond

    • Det finnes så utrolig mye rart i «undergrunnen», som du så fint kaller insektenes verden. Hver eneste dag oppdager jeg småkryp som jeg aldri før har lagt merke til. Dessuten er det skikkelig artig både å se og lære hvordan mange av insektene er fullstendig avhengig av hverandre for i det hele tatt å kunne eksistere.

      .. Og hver eneste dag er jeg takknemlig for at jeg ikke er et av disse småkrypene. Huttetu for en brutal verden de lever i!

  2. Jeg velger å tolke dette som en prefekt oppvisning i sykron dans *gliser*

    Flotte bilder !

    • Det er også en måte å se det på. På disse bildene er de i hvert fall ganske så tekkelige. *ler*

      Ellers har jeg fått noen flere valmue-frøkapsler til deg.. store orange og store ferskenfargede. De ligger her til tørk. Har det blitt noe ut av frøene fra forrige gang?


Legg igjen en kommentar

