Skip navigation

Skogsalathettefly (Cucullia lactucae) er i hvert fall hårløs og fargerik på dette stadiet i livet. Når den med tid og stunder utvikler seg til en sommerfugl, er den på langt nær så iøyenfallende. Da framstår den nemlig som både anonym og temmelig hårete. Beklageligvis har jeg ingen bilder av Skogsalathettefly som utvokst. Derfor linker jeg i stedet opp til Wikipedia slik at de av dere som har lyst likevel får sett den.

Dette er en sommerfugl som tilhører familien nattfly (Noctuidae) , og i Norge kan man se den i perioden juni-juli på det sørlige Østlandet vestover langs kysten til Aust-Agder.

Dette er en forholdsvis stor sommerfugl med et vingespenn på 44-48 mm.

Jeg har lagt merke til at mange insekter har fått navn etter plantene de lever på. Her er det larvene som lever på skogsalat eller av og til også på andre planter i kurvplantefamilien. Arten overvintrer som puppe.

Avslutningsvis serverer jeg en liten vri på motivet «elg i solnedgang». Selv om elgen er byttet ut med larven og sola er byttet ut med en gul liten blomst, blir i grunnen stemningen noe av det samme.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

10 Comments

  1. Wow, for noen fantastiske bidler!

  2. En fantastisk komponert serie av den fargerike larven. Har du vurdert å prøve å se om noen av dem kommer igjennom nåløyet på http://www.1x.com

    Trond

    • Jeg har ikke en gang tenkt tanken, Trond! Har ingen som helst tro på at noen av mine bilder vil bli godtatt blant alle de flotte bildene der inne. Men tusen takk for tilliten.😉
      Har nettopp redigert flere bilder av denne larven, og burde nok ha ventet med innlegget. Skitt au.. jeg kan jo flette dem inn i et senere innlegg.

  3. Flott denne fargerike larven, men ikke så flott som sommerfugl nei.. Du kan jo forsøke å få noen av bildene gjennom nåløyet som TrondWestby foreslo.. Gir deg et spark bak. Skader ikke å prøve..
    God helg, og klem!

    • Jeg skulle gjerne hatt bilder av sommerfuglen også, men da må jeg sannsynligvis vente til neste sommer og eventuelt lokke den til meg med lys. Det kunne for resten være artig å fotografere fangsten hos noen som bruker lysfeller. Skal se hva jeg får gjort med den saken.

      Kjenner sparket du gir meg.😉
      Hvis jeg tar motet til meg mht 1x.com, blir det nok med noen andre bilder enn disse. Uansett skal jeg forhøre meg litt om dette nettstedet hos noen av fotovennene mine. Så får vi se hvor det fører hen. Som du vet, har jeg ikke særlig mye selvtillit når det kommer til egne bilder.

      Ønsker deg også en alle tiders helg Lavina. Mulig jeg får sjansen til å delta på VG-bloggtreffet i Frognerparken i morgen. Håper jeg får det til, for det ville være kjempekos å treffe gjengen igjen!

      God klem kommer susende.🙂

  4. Bloggtreff, åh hils om det er noen kjente som blant annet ErteBerta..Det er vel den eneste bloggen jeg kommenterer der inne, og Starlett sin..

    Du har mange flotte bilder, og en høy stjerne hos mange av oss som har hatt en stor glede av dine bilder her på bloggen. Forhør deg hos dine fotovenner og er det ok sted, skader det ikke å prøve..

    Kos deg på bloggtreffet!

    Klem

    • Jeg skal selvsagt hilse hvis jeg får tid til å delta. Erta-Berta og datteren står i hvert fall på listen over de som kanskje kommer.

      Veldig hyggelig sagt av deg om bildene mine Lavina. Setter oppriktig stor pris på det! Jeg lover å forhøre meg.. og kanskje prøve med et bilde eller to uansett. Kan jo ikke være «pingle» bestandig, og den som intet våger intet vinner.😉

  5. Det siste her er bare helt utrolig nydelig!!🙂

    • Tusen takk Viola!
      Det er så utrolig mange insekter og småkryp på dette stedet. Jeg oppdaget det ikke ført langt uti juli. Derfor skal det bli skikkelig spennende å se hva som foregår der ute i enga fra tidlig på våren også. Kommer sikkert til å oppdage mange arter jeg aldri har sett før.


Legg igjen en kommentar

