Skip navigation

Jeg har oppdaget at små regndråper kan by på mange spennende motiver. Det er bare så irriterende at jeg ikke var klar over det den dagen jeg tok disse bildene. Jeg burde absolutt ha benyttet anledningen og latt de små dråpene bidra til fin bakgrunnsstemning i flere av bildene jeg tok. 

Dessuten kan en liten dråpe romme så mye. Det var for eksempel ikke før jeg kom hjem at jeg oppdaget hvorfor denne enslige dråpen hang der i edderkoppens nett, og da angret jeg selvsagt på at jeg ikke hadde jobbet litt mer med dette motivet. Det skjulte seg jo et insekt der inne.

Der og da oppdaget jeg heller ikke at det faktisk satt et ørlite insekt på den ene av disse dråpene. Nok en gang hadde jeg hatt muligheten til å få noen fine og spesielle bilder, men så ble det altså bare dette ene tatt i all hast. 

Heretter skal jeg så visst være mer oppmerksom og ta meg bedre tid hver gang jeg fotograferer regndråper!

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

8 Comments

  1. Vil nå si du har fanget mye fint her uansett 🙂 Det er nesten umulig å få med seg alle detaljer i så små motiver.

    • Du har selvfølgelig helt rett i at det ikke går an å få med seg alt, men det går an å ta seg bedre tid når man først bestemmer seg for et motiv.. ikke bare trykke en gang på utløseren og gå videre.. og det går an å bruke «de små grå» litt også. 😉

  2. Regner med du har med deg ei spruteflaske med vann i sekken når du er ute og fotograferer 😉

    Enig i at skikkelig close-up av insekt på og i dråpe ville blitt tøft. Du får nok nye muligheter.

    Magne.

    • Jeg burde selvsagt hatt med meg vann, men den gang ei. Tar egentlig bare med meg kameraet når jeg går ut på denne enga. Resten blir liggende i bilen. Neste gang Magne, neste gang… og før den tid skal jeg anskaffe en hensiktsmessig flaske som gir små dråper!!

      Har for øvrig sendt deg en PM på «Spør en biolog». Siden jeg mangler svar på flere edderkopper der inne, registrerte jeg meg på edderkoppforumet.. men klarte selvsagt å gjøre en feil. 😉

    • Terje Fr. Gulbrandse
    • Posted 21 august 2010 at 10:19 pm
    • Permalink
    • Svar

    Sammen med en komite arrangerer jeg 50-årsjubileum for studentene fra Fredrikstad komm. h. almenskole i 1960 den 18.9.2010. Dagen derpå skal vi møtes i Gamlebyen ved Frederik IIs fot og lunsje på Balaklava etterpå. Kan vi få lov til å bruke ditt bilde av «den fulle» kongen? Han ble jo skjenket av byens borgere! Det skal i tilfelle brukes til en intern innbydelse til 35-40 deltagere på festen.
    Vennlig hilsen
    Terje Fr. Gulbrandsen

    • Beklager sent svar Terje. Har ikke vært her inne på noen dager.
      Selvsagt får du lov til å bruke bildet. Bare hyggelig det.. og lykke til med arrangementet! 🙂

  3. nydelige bilder 🙂


Legg igjen en kommentar

