Skip navigation

Helt fra tidlig høstsesong har de to ekornene i «Hundremeterskogen» vært hyppige gjester på foringsplassen min. Opprinnelig var hunnen den tøffeste og mest tillitsfulle av de to. Det forandret seg brått sist vinter. En dag dukket hun opp med et ganske stort rift i øret, og etter det har hun vært ganske så sky. Hannen er langt mer tillitsfull.

Med tanke på de to ekornene lagde jeg en egen foringsautomat fylt med rå peanøtter. Jeg håpet de relativt raskt ville forstå at de kunne løfte opp lokket og finne massevis av godsaker nedi karet, men den gang ei. De forlangte å bli servert på brettet i forkant.

Et par dager før nyttår dukket også hannen opp skadet. Halve halen var revet av. (For ordens skyld bør jeg vel si at jeg bare er 99% sikker på at dette er hannen. Det er jo en ørliten sjans for at bildet jeg tok av buken kan lyve. )

Heldigvis ser det ikke ut til å hemme ham i særlig grad. Han hopper fremdeles med god styring fra grein til grein og fra tre til tre. Uansett ser det vondt ut å ha beinstumpen stikkende ut på denne måten.

Han lar seg villig vekk fotografere, men det blir liksom ikke det samme når halve buskehalen er borte.

Derfor blir det nok heretter mest portrettbilder av denne karen.

(Klikk på bildene for å se dem i større format.)

12 Comments

  1. Stackars liten 😦

    Jag hade ett inlägg om ekorren igår! http://litenfagel.blogspot.com/2011/03/fototriss-oppen.html

    • Så fine bilder Gärdsmygen!
      Jeg har sett mange ekorn åpne lokkene på denne måten, og forstår i grunnen ikke hvorfor «mine» ikke vil gjøre det. Kanskje hadde det hjulpet om det var vindu foran på kassen, men jeg har inntrykk av at det ikke burde ha noen betydning. Får uansett prøve å lage en kasse med vindu med tanke på neste vinter. 😉

  2. Stakkars da. Da jeg var liten tok katten ofte halen på ekornene. Det ser så trist ut uten den buskehalen, men sånn er livet i naturen.Flott bilder er det uansett:)

    • Jeg har fundert litt på hvem eller hva som kan ha forårsaket denne skaden og kommet til at det må ha skjedd i møte med en katt eller hund. Det kan selvsagt ha vært en forbipasserende rev også. Selv om skogen ligger midt i et relativt tett bebygget område ser vi faktisk reven med jevne mellomrom her også.

  3. ååååå
    stakkars liten, men heldige du som fremdeles har ekorn å se på!

    Godt å se deg på blogg igjen 🙂

    • Hei på deg Anne. 🙂
      Ja da, de er der begge to, og det er skikkelig trivelig når de kommer innom til matfatene. Trivelig er det også omsider å være tilbake her inne.

  4. Aww ❤

  5. Stakkars liten! Kan nok hende det var katten som tok halve halen… Huff, og huff.. Velkommen tilbake til bloggen igjen, har savnet dine innlegg og gode bilder.. Men vet du er ute å tar mye bilder når formen tilsier det.

    Nå må man følge spent med fremover!

    • Det varmer å høre at jeg har vært savnet. Tusen takk Lavina 🙂
      Jeg har vært veldig mye ute med kameraet i vinter. Så mye at jeg slett ikke har rukket å redigere alle bildene. Men så må jeg også innrømme at den jobben ble nedprioritert i lange tider.
      Har ikke rukket å legge ut så mange innlegg enda og det kan hende at det drøyer litt med neste. Nå må jeg nemlig forberede morgendagens møte i BioFoto/Østlandet. Enn så lenge kan du jo se snuttene jeg linket opp i de to foregående innleggene. 😉

      En riktig god klem kommer susende nordover til deg!!

  6. Nææææh- så nydelig den er! Vakker farge på pelsen sin! 🙂 Men huff da,
    den halen.. stakkars liten, hva har skjedd med ham tro..??

    Ønsker deg en god helg! Håper på flott vær, og det tror jeg vi får! 🙂

    • Selv om halene ikke lenger er hva den var, så er nå tassen nydelig likevel. Antar at det er en hund eller katt som har forårsaket skaden, men det er jo bare noe jeg antar. Siden vi ikke forstår hva han sier, får vi nok aldri noe sikkert svar på dette spørsmålet.

      La oss håpe vi får et flott helgevær å kose oss i Viola. Akkurat nå ser det imidlertid ikke særlig lyst ut, for.. “det snør, det snør, tiddelibom”. 😉


Legg igjen en kommentar

