Skip navigation

Jeg har som oftest ganske store problemer når det gjelder å artsbestemme insekter jeg fotograferer. Dette tror jeg er en Engsmyger (Ochlodes sylvanus), men jeg er slett ikke hundre prosent sikker. Det er nemlig flere slike smygere som er veldig lik den jeg viser dere her, både gulbåndsmyger, okersmyger og timoteismyger (Thymelicus lineola) som også kalles bredpannet smyger i en av bøkene mine.  Siden engsmygeren er mest vanlig går jeg imidlertid ut ifra at det er en slik.

En ting er jeg imidlertid helt sikker på, og det er at dette er en hann. Det ser jeg fordi bare hannen har den svarte duftskjellstripen på framvingene sine.

I håp om at noen av dere kan fortelle meg om dette faktisk er en engsmyger, viser jeg flere bilder slik at dere får se den i ulike vinkler. Jeg må innrømme at jeg innerst inne håper dette i stedet viser seg å være den noe mer sjeldne timoteismygeren.😉

Det er mulig det siste bildet viser en annen smyger enn de over. Kanskje er det bare lyset som gjør det, men for meg ser det ut til at den har gul vingekant på bakvingene i stedet for hvit som hos de andre. 

(Før markøren over bildene for EXIF-info og klikk for å se dem i større format.)

.

.

.

4 Comments

  1. Jeg smyger meg inn er og legger igjen en kommentar. Som vanlig flotte bilder og kjempefine bakgrunner.

    • Tusen takk skal du ha Morten.🙂
      Jeg valgte å bruke for meg uvanlig stor blenderåpning på disse bildene. Dermed blir bakgrunnen mer diffus, men jeg mister litt dybdeskarphet på selve smygeren. Synes det er spennende å teste ulike måter å ta bildene på. Finner kanskje på noe annet «lurt» neste gang jeg lufter macroen.

      Kos deg videre i helgen!

  2. Nææ, har du sett på de øya da, som en sort terning jo! Dunkåpe har den også på.. :))
    Jeg kan nok ikke fortelle deg hva denne er.. Nydelig bakgrunn! Det var veldig varmt i dag, men så fort en kom ut i kveld, så ble det så kjølig at jeg frøs, faktisk! Men jeg synes det gjør så godt med disse kjølige kveldene! Det slipper litt frisk og god luft inn i leiligheta!🙂 Ha en god søndag!🙂

    • Dette er vel den eneste sommerfuglen jeg ser forholdsvis mange av nå om dagen. Lurer på om de andre er litt sene i avtrekkeren i år. Jeg har imidlertid et lønnlig håp om at de dukker opp så snart tistlene begynner å blomstre for alvor.😉

      Visst er det deilig med de kjølige kveldene Viola. Etter en lang dag ute i varmen er det herlig å kunne roe det ned og nyte kveldstimene i den svale luften.

      Håper du også får en finfin dag!🙂


Legg igjen en kommentar

