Hopp over navigasjon

Daily Archives: april 21st, 2009

Ringdue - f9, 1/1250, ISO 400

Nå som vi har så fint vær er jeg ute med kameraet mitt fra tidlig om formiddagen til kvelden kommer. Selvsagt har jeg det som plommen i egget, men problemet er at jeg nesten ikke rekker å redigere bilder. Derfor viser jeg dere denne gangen et par jeg tok i begynnelsen av måneden.

Før jeg etablerte foringsplassen min sent sist høst, hadde jeg ikke noe særlig forhold til andre fugler enn de som oppholder seg ved Østensjøvannet. Det har så visst endret seg, og jeg forsøker etter fattig evne å finne ut av hvilke fugler jeg ser og hører ute i naturen. På foringsplassen er det ingen sak å fotografere dem, men du verden så vanskelig det kan være andre steder!

Disse ringduene var imidlertid samarbeidsvillige i noen ganske få sekunder. I resten av Europa ses de ofte i parker i større byer, men her hos oss er ringduene stort sett en sky skogsfugl. Man kan treffe på dem i hele landet, men utbredelsen er størst i Sør-Norge. Den nord-norske bestanden er faktisk verdens nordligste. Mange av fuglene overvintrer, mens de øvrige er her i perioden mars-november.

Ringdua er større en skogdua og har brede hvite tverrbånd på oversiden av vingene. Voksne fugler har en hvit halsflekk («ring») og gule øyne. Ungfuglene mangler halsflekk og har mørke øyne. Så vet vi det!

Jeg synes for øvrig de har noen merkelige øyne. Det ser jo nesten ut som om de har doble pupiller!?!

Ringdue - f9, 1/1250, ISO 400

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)